ART TERAPIJA, BLOG

ART TERAPIJA


Creativity as a Wellness Practice, creative self care

„Umetnost može da leči?! Sumnjam. Ako nisam umetnik, to nije za mene. Ja sam ozbiljna osoba, nisam dete. Uostalom nemam ni talenta…“

Razumljivo ali pogrešno!


Tačno
je da:

Klijent ili učesnik art terapijske grupe ne mora da ima nikakvo prethodno umetničko znanje i iskustvo.

Art terapija je grana psihoterapije koja primenjuje likovni proces kao sredstvo izražavanja i komunikacije. Teorijska baza psihoterapijskog pristupa u art terapiji je psihodinamska.

Mnoga istraživanja pokazuju da bavljenje umetnošću ima višestruko pozitivno dejstvo na zdravlje (imunitet, krvni pritisak, stres, depresivna stanja, PTSP, podrška u oporavku od različitih psihičkih i fizičkih oboljenja, i dr.)

Dok sam studirala slikarstvo, osetila sam da se, dok slikam, u meni odvijaju mnogo dublji procesi o kojima nas na Akademiji nisu učili. Tako sam saznala za Art terapiju i krenula putem samospoznaje kroz umetnost i rad sa ljudima. Neverbalna komunikacija i značaj odnosa telo-um-psiha karakteriše i druge dve discipline kojima se bavim i koje sam integrisala u art terapijski rad. To su Yoga i Telesna psihoterapija. Kombinacijom ove tri prakse obraćamo se celokupnom biću, podržavajući komunikaciju između (često) ’otcepljenih’ aspekata ličnosti čime uspostavljamo psiho-fizičku ravnotežu, osvešćujemo nove tačke gledišta i smernice za dalji rad na sebi.

Ukoliko želite da:

• bolje razumete sebe i ostvarite bolju komunikaciju sa samim sobom,

• pronađete nove načine za izlaženje na kraj sa problemima i svakodnevnom tenzijom koja karakteriše savremeni život,

• istražite, osvestite, ispoljite i prihvatite iskustva, osećanja i delove ličnosti koje Vam je teže da prihvatite a kojih se možda plašite, stidite, ne želite da ih vidite ili ste na njih i zaboravili,

• proradite aktuelne teme iz života, porodičnih, partnerskih odnosa,

• radite na samopouzdanju,

• osetite kako umetničko stvaralaštvo i kreativni rad mogu da Vam pomognu da ostvarite psihološku i duhovnu ravnotežu,

možda je za Vas upravo individualna ili grupna art terapija.

Ponekad ljudi dolaze na art terapiju sa željom da istražuju umetničke materijale i upoznaju moć umetnosti u psihološkom smislu, da razviju svoju kreativnost i provedu kvalitetno vreme.

Neki sa druge strane, imaju na umu konkretan problem kojim žele da se bave koristeći neverbalno sredstvo izražavanja koje će im olaksati komunikaciju sa nesvesnim sadržajima, priliku da u zaštićenim uslovima izraze osećanja i potencijalno prepoznaju neke druge tačke gledišta i načine izlaženja na kraj sa problemima.

U dosadašnjem radu sam uočila da većina nas zaista oseća potrebu da sebe bolje razume i prihvati. To možemo da postignemo jedino ako naučimo da budemo nežniji, saosećajniji prema sebi, da prepoznamo šta mi zaista osećamo i želimo a šta nam je nametnuto od strane porodice i društva. Negde u dubini našeg bića znamo da bi poboljšanje odnosa prema sebi uticalo i na poboljšanje odnosa prema okruženju- možda bi nas ljudi sa kojima svakodnevno provodimo vreme manje ’izbacivali iz takta’, mogli bismo sa više razumevanja da ih saslušamo.

Ako ponekad osećate da ste sami sebi najveća prepreka, da počinjete da bivate nezadovoljni sobom i svojim odnosom sa okolinom, da Vam samopouzdanje opada ili ste jednostavno radoznali da istražite umetničke materijale i da se oprobate u likovnom stvaralaštvu i osetite na koji način umetnost može da pruži psihološku podršku, dođite da vidite da li je art terapija može upravo to da Vam pruži.

Program je namenjen svima koji žele da se opuste, istraže svoj unutrašnji svet i usvoje neke tehnike i alate za smanjenje svakodnevne napetosti, uspostavljanje ravnoteže duha i tela i poboljšanje kvaliteta života.

Baziran je na integraciji tehnika disanja i relaksacije, tehnika vizuelizacije i umetničkog stvaralaštva.

– Osnovne tehnike disanja i relaksacije

U svakodnevnom životu često zaboravljamo na disanje, jednu od primarnih životnih funkcija. Beba kada se rodi diše pravilno i u disanju koristi i stomak i ceo kapacitet pluća. Pod uticajem raznih zabrana, ograničenja, potiskivanja želja, potreba i emocija, mi blokiramo disanje i polako vremenom stičemo „naviku“ nepravilnog disanja koja može da izazove razne psihičke i fizičke probleme i tegobe.

Kroz uspostavljanje pravilnog disanja i skretanje pažnje sa spoljašnjih dešavanja, velikog broja nagomilanih misli u glavi, obaveza koje nas pritiskaju i slično, polako ćemo da usmeravamo pažnju ka našem telu i da dovodimo telo i um u stanje mira i opuštenosti.

– Različite tehnike vodjene vizuelizacije („Guided imagery“)

Ciljevi ovih tehnika su istraživanje i osvešćivanje ’nevidljivih’ sadrzaja, podsticanja osećanja prijatnosti i ravnoteže kao deo rada na sebi i buđenja novih ideja.

Autor teksta  Mina Aleksić, akademska slikarka, art terapeutkinja